بانک پرسشنامه پرس بانک

بانک پرسشنامه مدیریت - بانک پرسشنامه روان شناسی

بانک پرسشنامه پرس بانک

بانک پرسشنامه مدیریت - بانک پرسشنامه روان شناسی

مفهوم اهمال کاری تحصیلی (academic procrastination)

https://porsbank.com/product/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%87%d9%85%d8%a7%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84%db%8c-%d8%b3%d9%88%d9%84%d9%88%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%88-%d8%b1/

از نظر تاریخی اهمال کاری براساس دو دیدگاه قابل بررسی است . دیدگاه نخست ، آن را یک پدیده نسبتا” تازه و دیدگاه دوم ، آنرا پدیده تمام زمان ها در نظر می گیرد که در سال های اخیر افزایش یافته است . ( استیل[۱] ، ۲۰۰۷ )

براساس دیدگاه دوم هزاران سال است که تعلل به عنوان به عقب انداختن کار امروز به فردا ،ایجاد مشکل نموده است . برای مثال حمورابی پادشاه بابل بر پایه قانون ۲۸۳ به منظور جلوگیری از اهمال کاری قانون مهلت مقرر برای طرح شکایت را به ثبت رسانیده است . رومیان اهمال کاری را واگذاری کار امروز به فردا دانسته اند و در عصر حاضر نیز توماس هابز ، ارزش شخصی هر فرد را در توانایی وی برای مدیریت و استفاده مؤثر از زمان تعریف می کند . ( استیل ۲۰۰۷ ).

باوجود این تنها در سال های اخیر در زمینه های ایجاد و چگونگی درمان آن توجه شده است .

از نظر لغوی واژه ی اهمال کاری معادل تعلل ، سهل انگاری و به تعویق انداختن می باشد . ( الیس ونال ، ۱۹۷۷ به نقل از فرجاد ۱۳۸۲ )


تعاریف اهمال کاری تحصیلی

واژه لاتین تعلل،یا اهمال کاری از دو کلمه «پرو[۲]» و «کـراسینوس[۳]»  تشکیل شده است که پرو به معنی جلو و کـراسینوس به معنی فردا می باشد . ( فراری[۴] و همکاران ، ۱۹۹۵ ) .  فرهنگ نامه کمبریج ( ۲۰۰۳ ) عقب انداختن انجام امری را به دلیل ناخوشایندی یا ملال آوری آن ، تعلل می داند .

اوند ( ۱۹۹۶ ، به نقل از استیل ، ۲۰۰۷ ) . اهمال کاری را به تعویق انداختن عملی به خصوص هنگامی که تعویق بدون دلیل مناسب باشد ، می داند .

الیس وکنوس [۵](۱۹۹۷ ) اهمال کاری را تمایل به اجتناب از فعالیت، محول کردن انجام کار به آینده و استفاده از عذر خواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف نموده اند . در تعریف این سازه ، محققان به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم ( در زمان مورد انتظار ) ، همراه با تجارب ذهنی ناراحت کننده اشاره نموده اند ( سنکال [۶]، کاستنر[۷] ، والراند[۸] ، ۱۹۹۵ )

[۱] – Steel

[۲] – Pro

[۳] – Casinos

[۴] – Frarri

[۵] – Knaus

[۶] – Sencal

[۷] – Koestner

[۸] – Valerand


مقالات و مطالب مرتبط با اهمال کاری تحصیلی

ادبیات و مبانی نظری خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی

 پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴)

 پرسشنامه مقیاس اهمال‌‌کاری تاکمن TPS
 رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش میانجی خودنظم‌جویی تحصیلی

بررسی رابطه بین میزان استفاده از تلفن همراه با ابعاد اهمال کاری تحصیلی بر حسب رشته تحصیلی دانشجویان

بررسی رابطه ابعاد جهت گیری هدف تحصیلی (تبحری، عملکردی، اجتماعی) خودکار آمدی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پرستاری

 تبیین اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای سبک‌های دلبستگی: تعیین نقش میانجی بهزیستی روان‌شناختی

نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری تحصیلی در رابطه بین احساس شرم درونی شده و ترس از ارزیابی منفی با گرایش به تقلب آموزشگاهی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه

مفهوم اهمال کاری تحصیلی (academic procrastination)

https://porsbank.com/product/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%87%d9%85%d8%a7%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84%db%8c-%d8%b3%d9%88%d9%84%d9%88%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%88-%d8%b1/

از نظر تاریخی اهمال کاری براساس دو دیدگاه قابل بررسی است . دیدگاه نخست ، آن را یک پدیده نسبتا” تازه و دیدگاه دوم ، آنرا پدیده تمام زمان ها در نظر می گیرد که در سال های اخیر افزایش یافته است . ( استیل[۱] ، ۲۰۰۷ )

براساس دیدگاه دوم هزاران سال است که تعلل به عنوان به عقب انداختن کار امروز به فردا ،ایجاد مشکل نموده است . برای مثال حمورابی پادشاه بابل بر پایه قانون ۲۸۳ به منظور جلوگیری از اهمال کاری قانون مهلت مقرر برای طرح شکایت را به ثبت رسانیده است . رومیان اهمال کاری را واگذاری کار امروز به فردا دانسته اند و در عصر حاضر نیز توماس هابز ، ارزش شخصی هر فرد را در توانایی وی برای مدیریت و استفاده مؤثر از زمان تعریف می کند . ( استیل ۲۰۰۷ ).

باوجود این تنها در سال های اخیر در زمینه های ایجاد و چگونگی درمان آن توجه شده است .

از نظر لغوی واژه ی اهمال کاری معادل تعلل ، سهل انگاری و به تعویق انداختن می باشد . ( الیس ونال ، ۱۹۷۷ به نقل از فرجاد ۱۳۸۲ )


تعاریف اهمال کاری تحصیلی

واژه لاتین تعلل،یا اهمال کاری از دو کلمه «پرو[۲]» و «کـراسینوس[۳]»  تشکیل شده است که پرو به معنی جلو و کـراسینوس به معنی فردا می باشد . ( فراری[۴] و همکاران ، ۱۹۹۵ ) .  فرهنگ نامه کمبریج ( ۲۰۰۳ ) عقب انداختن انجام امری را به دلیل ناخوشایندی یا ملال آوری آن ، تعلل می داند .

اوند ( ۱۹۹۶ ، به نقل از استیل ، ۲۰۰۷ ) . اهمال کاری را به تعویق انداختن عملی به خصوص هنگامی که تعویق بدون دلیل مناسب باشد ، می داند .

الیس وکنوس [۵](۱۹۹۷ ) اهمال کاری را تمایل به اجتناب از فعالیت، محول کردن انجام کار به آینده و استفاده از عذر خواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف نموده اند . در تعریف این سازه ، محققان به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم ( در زمان مورد انتظار ) ، همراه با تجارب ذهنی ناراحت کننده اشاره نموده اند ( سنکال [۶]، کاستنر[۷] ، والراند[۸] ، ۱۹۹۵ )

[۱] – Steel

[۲] – Pro

[۳] – Casinos

[۴] – Frarri

[۵] – Knaus

[۶] – Sencal

[۷] – Koestner

[۸] – Valerand


مقالات و مطالب مرتبط با اهمال کاری تحصیلی

ادبیات و مبانی نظری خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی

 پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴)

 پرسشنامه مقیاس اهمال‌‌کاری تاکمن TPS
 رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش میانجی خودنظم‌جویی تحصیلی

بررسی رابطه بین میزان استفاده از تلفن همراه با ابعاد اهمال کاری تحصیلی بر حسب رشته تحصیلی دانشجویان

بررسی رابطه ابعاد جهت گیری هدف تحصیلی (تبحری، عملکردی، اجتماعی) خودکار آمدی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پرستاری

 تبیین اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای سبک‌های دلبستگی: تعیین نقش میانجی بهزیستی روان‌شناختی

نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری تحصیلی در رابطه بین احساس شرم درونی شده و ترس از ارزیابی منفی با گرایش به تقلب آموزشگاهی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه

پرسشنامه شیوه های فرزندپروری[۱] رابینسون، ماندلکو، السن و هارت(۱۹۹۵):

   اصطلاح فرزند پروری

اصطلاح فرزندپروری از ریشه پریو[1] به معنای "زندگی بخش" گرفته شده است. سبک های فرزندپروری به روش هایی اشاره دارد که والدین برای تربیت فرزند خود و تعیین نگرشی که نسبت به فرزند خود دارند، استفاده می­کنند که این معیارها و ضوابطی را نیز برای فرزندشان در نظر می­گیرند. سبک­های فرزندپروری به روش­هایی اشاره دارد که والدین برای تربیت فرزند خود و تعیین نگرشی که نسبت به فرزند خود دارند، استفاده می­کنند که این معیارها و ضوابطی را نیز برای فرزندشان در نظر می­گیرند.(هریسا و نسرین بانو[2]، 2013: 688).

2-1            تعریف فرزند پروری

طیق تعریف مایز و پتیت[3] (1997) سبک­های فرزندپروری عبارتند از: مجموعه رفتارهایی که تعامل بین والدین و کودک را در موقعیت­های مختلف و گسترده تعیین می­کند و فضای وسیعی از تعامل را به دنبال دارد (ربانی اصفهانی، 1394: 137-112). سبک­های فرزندپروری به عنوان مجموعه­ای از نگرش­ها نسبت به کودک در نظر گرفته می­شود که منجر به ایجاد جو احساسی می­شود که در آن رفتارهای والدین رخ می­دهد. این رفتارها شامل رفتارهای خاص، رفتارهایی در راستای هدف والدین است که والدین از طریق آنها وظایف والدین خود را انجام می­دهند (فلاحی و مکوندی، 1392: 8-16).

بر اساس مدل بامریند[4] (1971) سبکهای فرزند پروی با استفاده از دو بعد رفتار والدین شامل پاسخ دهی و مهرورزی و متوقع بودن یا کنترل کودک تعریف شده اند. سبک فرزند پروری استبدادی[5] (توقع بالا و پاسخ دهی پایین) سبکی است که والدین برای کنترل رفتار کودکانشان با در نظر گرفتن نیازهای کمی و اطاعت کامل کودکان از آنها تلاش می کنند؛ در حالی که والدین مقتدر[6] (توقع بالا و پاسخ دهی بالا) برای تشویق کودکانشان به اظهار بی نیازی از دیگران، مجموعه واضحی از مرزها و ارتباط گرم تلاش می کنند. در سبک فرزند پروری سهلگیر[7] (توقع پایین و پاسخ دهی بالا)، والدین، بیشتر فرزندانشان را قبول دارند؛ اما تعدادی از مرزها و قوانین را برای آنها تعیین می کنند. (قربانی و نقدی، 1399: 73).



[1] pario

[2] Haritha , Nasreenbanu

[3] Mize & pettit

[4] Baumrind

[5] authoritarian

[6] authoritative

[7] permissive



پرسشنامه شیوه های فرزندپروری[۱] رابینسون، ماندلکو، السن و هارت(۱۹۹۵):

https://porsbank.com/product/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b4%db%8c%d9%88%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c%db%b1-%d8%b1%d8%a7%d8%a8%db%8c%d9%86%d8%b3/

این پرسشنامه در سال ۱۹۹۵ توسط رابینسون، ماندلکو، السن و هارت[۲] به منظور سنجش شیوه های فرزندپروری والدین ساخته و توسط حمید علیزاده به فارسی ترجمه شده است. دارای ۳۲ سوال ۵ گزینه ای با گزینه های (هیچ وقت، گاهی، تقریبا نیمی از مواقع، خیلی از مواقع و همیشه است که توسط مادر و پدر به صورت جداگانه پر می شود. شیوه فرزندپروری بر خلاف رفتارهای خاص پرورشی از الگوهای فرهنگی پیروی نمی کند یعنی در الگوهای مختلف فرهنگی و جوامع مختلف یکسان است ( دارلینگ و استینبرگ[۳] ۱۹۹۳، به نقل از علی زاده) . این پرسشنامه سه نوع شیوه فرزندپروری استبدادی (خودکامه)، اقتداری (مقتدرانه) و سهل گیرانه را هر کدام به ترتیب با ۱۲ سوال، ۱۵ سوال و ۵ سوال می سنجد. هر کدام از دو شیوه مقتدرانه و استبدادی دارای سه خرده مقیاس و شیوه سهل گیرانه دارای یک خرده مقیاس است که در جدول زیر ارایه شده است.

شیوه فرزندپروریخرده مقیاس های هر کدامسوالات خرده مقیاس ها
استبدادی (خودکامه)اجبار بدنی۲،۶،۱۹،۳۲
خشونت کلامی۳۰ ،۲۳ ،۱۶ ،۱۳
غیر استدلالی/ تنبیهی۲۸ ،۲۶ ،۱۰ ،۴
اقتداری (مقتدرانه)

 

پیوند گرم و حمایتی۲۷ ،۱۴ ،۱۲ ،۷ ،۱
استدلال / القا۳۱ ،۲۹ ،۲۵ ،۱۱ ،۵
استقلال / مشارکت آزادمنشانه۳، ۹، ۱۸، ۲۱، ۲۲
سهل گیرانهسهل گیر۲۴ ،۲۰ ،۱۷ ،۱۵ ،۸

 

پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک