پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996)
پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) در سال 1996 توسط ایلینا جرابک به منظور سنجش اضطراب اجتماعی برای سن 10 سالگی به بالا ساخته شده است. دارای 25 سوال 5 گزینهای با گزینه های تقریبا همیشه، اغلب اوقات، گاهی اوقات، به ندرت، تقریبا هیچ وقت است.
ابعاد و مولفه ها | دارد |
پایایی و روایی | دارد |
شیوه نمره گذاری | دارد |
منبع | دارد |
اضطراب اجتماعی[1] یک اختلال بسیار ناتوانکننده است که میتواند بسیاری از جنبههای زندگی فرد را مختل کند (هولاندر[2]، سیمون[3]، 2008). ویژگی اصلی هراس اجتماعی ترس آشکار و مستمر از موقعیتهای اجتماعی که ممکن است موجب شرمندگی شود قرار گرفتن در معرض موقعیتهای اجتماعی یا عملکردی تقریباً همیشه بلافاصله به بروز واکنش اضطراب منجر میشود. اگرچه نوجوانان و بزرگسالان دچار این اختلال، متوجه هستند که ترسشان مفرط و یا غیرمنطقی است ولی این امر ممکن است در مورد کودکان صادق نباشد. در موقعیتهای اجتماعی یا عملکردی ترس آور (در دید فرد ترسآور است) مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی نگرانیهایی در مورد شرمندگی دارند و از این میترسند که دیگران آنها را به عنوان افرادی مضطرب، ناتوان، آشفته یا گیج قلمداد کنند. آنها ممکن است به دلیل نگرانی در مورد اینکه دیگران متوجه لرزش دستها یا صدایشان خواهند شد، از صحبت در جمع بترسند یا ممکن است در زمان گفتگو با دیگران به دلیل ترس از آشکار شدن توانایی بیانی ضعیفشان اضطراب شدیدی را احساس کنند. و همچنین احتمال دارد که در موقع غدا خوردن و نوشیدن در جمع به دلیل ترس از تحقیر شدن به خاطر مشاهده لرزش دستها از جانب دیگران اجتناب کنند. مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی تقریباً همیشه نشانههای اضطراب (تپش قلب، رعشه، تعریق، ناراحتی معدی–رودهای، اسهال، تنش عضلانی و سرخ شدن) را در موقعیتهای اجتماعی احساس کنند (انجمن روانپزشکی امریکا[4]، 2000). اضطراب انتظار، پیشبین واضح اضطراب اجتماعی میباشد و در روابط اجتماعی اختلال ایجاد میکند (معانی، 1370).
[1]. Anixity Disorder
[2]. Hollander
[3]. Simeon
[4]. DSM
مطالب پیشین
پرسشنامه جانشین پروری متقی و بهشتی فر (۱۳۸۸)
پرسشنامه مدیریت استعداد فیلیپس و راپر (۲۰۰۹)
مطالب مرتبط با اضطراب اجتماعی
اثربخشی آموزش حل مساله بر اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی
اثربخشی آموزش حل مسئله بر اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996)
پرسشنامه اضطراب بیماری کرونا (CDAS)
پرسشنامه مقیاس اضطراب اجتماعی(SPIN) کانور (2000)
تبیین اضطراب اجتماعی با توجه به صفات شخصیتی، ابعاد کمال گرایی
رابطه ی بین اضطراب و بلوغ اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان
مبانی نظری حمایت اجتماعی ادراک شده
مبانی نظری هوش هیجانی و ویژگی های شخصیتی و اضطراب اجتماعی
مقایسه اضطراب اجتماعی، تصور بدنی و اُمید به زندگی در زنان و مردان